دل خوش

دریا همه غصه هایش را با من قسمت می کند...مرا با آن شعری همدم می کند که می گفت...پروازرا بخاطر بسپار پرنده مردنی است...و آنگاه .

دل خوش

دریا همه غصه هایش را با من قسمت می کند...مرا با آن شعری همدم می کند که می گفت...پروازرا بخاطر بسپار پرنده مردنی است...و آنگاه .

زندگی

 

 

 

  جالب است! درست در این تلاطم فکری که به دنبال معنای زندگی می گردم، استاد از فیلسوفی سخن می راند که خودش می گوید می خواهد عمرش را وقف حل معمای زندگی کند.

هر کس زندگی را یک جور نگاه می کند و بسته به نگاهی که دارد آن را تعریف می کند و جالب آنکه در طول دوره ی زندگی فرد، این معنا از نظر او تغییر می کند.مثلا فردی که در دوره ای از زندگی خود به دنبال کسب درامد است و اگر از او از معنای زندگی بپرسیم احتمالا خواهد گفت زندگی یعنی ثروت.حال اگر این سوال را زمانی از او بپرسیم که در دوران عاشقی بسر می برد و دل در گرو عشقی سپرده باشد، تمام زندگیش را در عشقش خلاصه می کند.و همین فرد در دوره ی افسردگی و شکست خوردگیش، رنگ و بوی حرفهایش متفاوت می شود و شاید زندگی را جز مرگ نداند.

  سوال من این است:آ یا به راستی برای زندگی معنای حقیقی و واحدی وجود دارد؟چرا آدمیان در شرایط گوناگون خود پاسخ های متفاوتی بر این سوال می دهند؟

  من دوست دارم که بپذیرم حقیقت امر واحدی است و در تلاشم که نشان دهم که واکنش های ظاهرا متفاوت در شرایط مختلف صرفا نمودهای گوناگون یک امر واحد است.به بیان دیگر:هر جسمی را که در نظر بگیریم  حد اقل سه بعد دارد(چون می توان زمان را بعد چهارم دانست) و این جسم از زوایای مختلف و از فواصل مختلف قابل رویت است.و بسته به جهتی که به آن جسم می نگریم شکل متفاوتی از آن را می بینیم.در صورتی که آن جسم تنها یک شیء است و نه چند شیء گوناگون.حقیقت زندگی هم از نظر من اینگونه است.هر کس در هر برهه از زمان از زاویه ای خاص به زندگی نگاه میکند و آن را توصیف میکند.اما چرا اینگونه است و هیچ گاه حقیقت اصلی بیان نمی شود، شاید به این خاطر است که خود فرد در متن زندگی است و نمی تواند از بالا به عنوان ناظر به آن نگاه کند.مثل اینکه خود شیء بخواهد خودش را توصیف کند.آیا می تواند؟اما شاید حقیقت زندگی خود فرد باشد  ویا امری که از خود فرد جدا نیست.مثل آنکه حقیقت جسم جدای از جسم نیست. 

نظرات 6 + ارسال نظر
میناآقاخانی پنج‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:03 ب.ظ

سلام به نظر من فرد مجموعه خاصی از عادات و خواسته ها و مهارتها و تواناییهاست که خود زیر مجموعه زندگی نیست اما با آن اشتراک دارد!فرد رهاتر از آن آفریده شده که زیر مجموعه زندگی باشد!اینکه نمیتواند نظارت کامل نسبت به زندگی داشته باشد چون پایش گیر زندگی است!

آرش دوشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:40 ب.ظ http://blog.360.yahoo.com/blog-QcOjRpMhfrW3SgH.CivQ3zG.GVvPuw--?

چی بنویسم آخه؟ فقط میگم:
زنده باد خاطره .زنده باد یاد.زنده باد زندگی و دیگر هیچ...

منصور دوشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:29 ب.ظ http://toranj.blogsky.com

من فقط می دونم زندگی شوخی است.
حقیقت هم نسبی است٬
در دانش ما.
ولی مطلق است در یک جای دیگه.

میناآقاخانی پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:42 ب.ظ

سلام من خمیر نون دوست دارم اونایی که بهم سر میزنن رو هم!

crystal.girl جمعه 20 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:25 ب.ظ http://http/www.crystalgirl.blogfa.com/

یقین دارم که دنیای سوفی را خوانده ای
کامیاب باشی

سارا شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:18 ق.ظ http://yas-1388.blogfa.com

وبلاگ جالبی داری
به منم سر بزن
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد